Trei idei structurale ale practicii alchimiei interne
Există trei idei structurale esențiale împrumutate de la waidan 外 丹, sau operațiunile „alchimiei proto-chimice” în procedeele alchimiei interne: Yaowu 药物; sau ingredientele medicale, dinglu 鼎 炉, sau cuptorul (soba) și cazanul; huohou 火候, sau timpul de ardere.
Yaowu sau ingredientele medicale reprezintă cele trei substanțe care constituie ingredientele, jing 精, sau esența, fluidul, corpul; qi 气, sau respirația, energia; shen 神, sau spirit.
Primul ingredient, jing, se împarte în două categorii cele originare și cele derivate: Jing-ul originar este dat de părinți la naștere și este stocat în viscere, în timp ce Jing-ul derivat este dat de consumul de substanțe nutritive din alimente. Jing-ul originar și Jing-ul derivat este fuzionat și înțeles de către practicieni ca fluidele corpului uman, cum ar fi materialul seminal, ovulele, fluidele sexuale, saliva, alte secreții ale corpului, hormoni și glande, toate reprezentând corpurile subtile ale corpului uman. Jing a fost denumit prin prelucrarea mai multor nume simbolice sau ascunse, printre cele mai comune: kan 坎, 庚 Geng, sau a șaptea tulpină cerească, metal, si 四, jiu 九, sau 4 și 9 reprezentând vestul magnetic și tigrul – în conformitate cu Hetu 河 图, sau Harta Râurilor , zhenqian 真 铅, sau plumbul adevărat, baixue 白雪, sau zăpada albă, Jinye 金 液, sau lichidul de aur, shuihu 水 虎, sau tigrul de apă, beifangheche 北方 河 车, sau carul Râului de Nord, kanwuyuejing 坎 戊 月 精, sau esența lunii la poziția Kan (nord) din Bagua, și Wu, a cincea tulpină cerească , sau pământul.
Diagrama Fuxi Bagua, diagrama Wenwang Bagua.
Cel de-al doilea ingredient, qi-ul, se împarte în două tipuri, de asemenea; cel originar și cel derivat: qi-ul originar este numit yuan qi 元气, sau qi primar existent de la începutul universului, în timp ce qi-ul derivat se extrage din respirație și qi-ul apei și al alimentelor. Atunci când este originarul și derivatul se îmbină,se formează Zhenqi 真气, sau adevăratul qi. Acest qi ar trebui să fie înțeles ca „qi configurat,” și este mai subtil și mai esențial pentru viață decât cel al jing-ului.
Al treilea ingredient, shen-ul, sau spiritul, este destul de departe de definițiile sale religioase sau filozofice. Acesta acoperă ambele activități legate atât de minte / conștiință cât și de funcțiile sistemului nervos. Primul este descris ca Shishen 识 神, sau spiritul cunoașterii, al activităților conștiente și procesului de gândire, dezvoltat de viață și de învățare. Al doilea este numit Yuanshen 元 神, sau spiritul originar, funcțiile inconștiente ale sistemului nervos, instinctul/natura involuntar(ă) de supraviețuire, cum ar fi respirația și bătăile inimii. În procesul alchimic interior, numai spiritul originar este considerat ingredient. Din nou, printre nenumăratele sale nume, sunt utilizate în mod obișnuit următoarele: li 离, Jia 甲, sau prima tulpină cerească, san 三, ba 八, sau 3 și 8 ce reprezintă estul magnetic și dragonul, în conformitate cu Hetu 河 图, sau cu Harta Râurilor, zhengong 真 汞, sau adevăratul mercur, huangya 黄芽, sau, yuye 玉液, sau lichidul de jad, huolong 火龙, sau dragonul de foc, taiyangliuzhu 太阳 流 珠, sau perla soarelui, lijiriguang 离 己 日光, sau lumina soarelui la poziția Li (sud) din Bagua și ji, a șasea dintre tulpinile cerești, pământ.
Dinglu, sau vasul și cuptorul, sunt „gama și vasul” în procesul alchimic interior, care reprezintă anumite piese / locații în corpul uman ce funcționează ca atare în alchimie. Majoritatea clasicilor alchimiei interne descriu localizarea cuptorului și a vasului în zona 丹田 dantian, sau zona câmpului de cinabru. Cele mai vechi descrieri concludente cu privire la ideea de dantian au fost făcute de Ge Hong 葛洪 (283-363): „Supremul Unu (Tao) are nume și conduită. Este de nouă zecimi de inci înălțime la bărbat și șase zecimi de inch la femeie. Acesta se află la două și patru zecimi de centimetri mai jos de buric în dantian-ul inferior, sau mai jos de inimă la jianggong 绛 宫 și jinque 金阙, în dantian-ul mijlociu, sau între ochi în dreptul frunții în adâncurile (craniului) : localizarea primului inch este numit mingtang 明堂; locația de-al doilea a inch este numită Tongfang 洞房; și locația celui de al treilea inch este numit dantian-ul superior. Aceste nume și locații sunt atât de important pentru taoiști, încât au fost transmise doar pe cale orală pentru cei care au făcut „jurămintele de sânge”, generație după generație. ” (Wang, 323)
Diagrama ding sau a vasului și LU sau cuptorul,
Qian Gua reprezintă un cuptor pur yang,
Gua kun reprezintă un vas , yin pur.
Apoi, din nou, sunt foarte puține texte care precizează unde, sau care este localizarea exactă a cuptorului interior și a vasului, sau cum sunt ele repartizate între cele trei dantian-uri, sau câmpuri de cinabru. În 1988, savantul taoist și alchimistul intern Zhao Songfei 赵松飞 a decodat și interpretat Transmiterea pe calea Inimii a Elixirului Ceresc al Nemuritorului de Aur pentru prima dată, care este unul dintre cele câteva manuale alchimice interne expuse și detaliate. Conform studiilor lui Zhao, poziția cuptorului interior și a vasului este situată la Shenque 神 阙, în interiorul corpului în spatele zonei buricului, care este aproape sau peste câmpul de cinabru inferior. (Zhao, 242)
Huohou, sau timpul de ardere, este un termen tehnic împrumutat din waidan, care se referă la reglarea temperaturii și timpului de funcțiune a cuptorului în operațiunile alchimice. Interacțiunea yin și yang, mai precis , schimbarea hexagramelor din I Ching, reprezintă această operație. Operația alchimică este, de asemenea, asociată nu numai cu fazele lunii, dar, de asemenea, cu semnele ciclice ale timpului tradițional chinez preluat din calculele-tulpinilor cerești și ale ramurilor pământești semnificând orele, zilele, lunile și ritmul anotimpurilor. Aceste multi-corespondențe sunt atribuite celor cinci agenți în aspectele lor de sex masculin și de sex feminin.
În procesul de alchimie internă, yi 意 și 念 Nian, sau intenția și concentrarea sunt sursa focului, respirația este vântul, sau sursa de oxigen. Cu alte cuvinte, prin mijloacele intenției și concentrării se vor regulariza timpii de respirație, în scopul de a manipula, creștere sau scădea, timpul și nivelul funcțiilor corpurilor subtile (fluidele corporale, hormonii și secrețiile glandelor etc) astfel având loc procesul temporal de ardere interioară alchimică.
Există foarte puține scrieri cu privire la tehnica timpilor de ardere. Chiar și textele despre acest subiect, de multe ori sunt scrise în termeni extrem de simbolici și ascunși. De exemplu, Sanbai liushi zhoutian huohou 三百 六十 周天 火候, sau „timpul de ardere pe orbita de 360,” Miao you zhoutian 卯酉 周天, sau „orbita personală Mao,” Mao este al patrulea din ramurile pământești, în timp ce tu ești cel de-al zecelea. Din cauza complexității și subtilităților practicii, tehnica timpilor de ardere este transmisă studentului numai oral în cadrul unor ședințe individuale cu un maestru supraveghetor al adeptului. Așa cum afirmă Direcțiile Centrale Clasice din alchimia internă: „Având în vedere că înțeleptul transmite doar ingredientele nu și focul, există foarte puțini care cunosc timpii de ardere.” (Fang, 717)
Sursa: Literati Tradition