De ce este nevoie să scriem frumos în caligrafia chineză? Cele „patru comori ale studiului” (文房四寶 Wen Fang Sì bǎo) sunt uneltele fundamentale ale caligrafiei chineze: pensula, cerneala, hârtia și piatra. În antichitate, fiecare era foarte prețios, și chiar și acum cele „patru comori” sunt tratate cu mult respect atât de savanții serioși cât și de artiști.
Idiomul celor „Patru Comori” poate fi regăsit atât dinastiile din sud cât și la cele din Nord, (420-589 AD), cu toate că instrumentele în sine sunt mult mai vechi. Astăzi tradiția permite ca tuturor școlarilor chinezi să le fie oferite cele „patru comori” la finalizarea liceului sau la absolvirea facultății.
1. Pensula 筆 (bǐ)
Pensula este cea mai veche „comoară” pe care arheologii au descoperit-o în China. Deși dovezile arheologice indică faptul că cele mai vechi pensule existente fac parte din perioada dinastiei Han (202 î.Hr.-220 d.Hr.), majoritatea cercetătorilor cred că acestea au fost inventate de sute de ani mai devreme. Pensulele au fost, de obicei, realizate din materiale biodegradabile (păr de origine animală și bambus), astfel încât cele mai primitive instrumente de scris nu vor putea fi descoperite, cel mai probabil.
Chiar și în timpurile moderne, pensulele de cea mai bună calitate sunt încă realizate din păr de animale și sunt clasificate după mărimea și rigiditatea lor. Pensulele moi sunt de obicei făcute din păr de capră, în timp ce părul pentru pensulele dure este obținut din blana cozii de nevăstuică. Pentru a crea diferite caracteristici și texturi pot fi combinați perii unor animale diferite.
2. Cerneala 墨 (mo)
În antichitate, cerneala era rareori păstrată sub formă lichidă. În schimb, aceasta a fost vândută și transportată în stare solidă având aspectul unor batoane de cerneală. Pentru a utiliza o cerneală-baton, scriitorul pur și simplu o măcina pe o piatră specială pentru cerneală și adăuga apă. Cele mai vechi batoane de cerneală au fost descoperite, în siturile arheologice datând din timpul dinastiei Han; anterior, cerneala era realizată în mod natural din minerale, cum ar fi grafitul sau cinabrul. Cerneala din perioada dinastiei Han era făcută în mare parte de cărbune, iar batonul era un amestec de lipici și rășină de pin. Cerneala modernă, desigur, este disponibilă într-o varietate de texturi și culori.
Cea mai mare parte a cernelii este vândută în sticle astăzi, însă cerneala sub formă de batoane este în continuare achiziționată ca noutate sau pentru a oferi cuiva un cadou elegant. Batoanele de cerneală pot fi sculptate complicat și par create mai degrabă în scopuri ornamentale, astfel încât, uneori, parfumuri sau arome sunt adăugate la rășină pentru un plus de lux și rafinament.
3. Hârtia 紙 (zhǐ)
În 100 d.Hr., eunucii imperiali preparau o hârtie de mai bună calitate decât au reușit europenii să obțină în următorii o mie de ani. Hârtia chinezească era produsă prin strivirea plantelor până când fibrele individuale se puteau separa, apoi se adăuga apă amestecului astfel încât fibrele să se îmbine, urma uscarea mixturii și realizarea unui „pat” de hârtie. Acest tip de hârtie antică era rezistentă în timp având ca principală calitate absorbția rapidă a cernelii.
4. Piatra pentru cerneală – 硯 (Yan)
Din moment ce cerneala era folosită sub formă solidă, o piatră pentru cerneală era extrem de utilă pentru măcinare și amestecare cu apă a pudrei obținute. Piatra pentru cerneală era considerată adesea cea mai importantă comoară, deoarece diferitele granulații și texturi ale acesteia influențau direct calitățile cernelii. Nu orice rocă era potrivită pentru o astfel de sarcină deoarece în cazul în care materialul se dovedea a fi prea poros, putea absorbi cea mai mare parte din cerneală. În cazul în care fântâna de cerneală era prea superficială, aceasta se putea evapora sau usca înainte de a fi folosită.
Arta caligrafiei este strâns legată de filosofia daoistă ca o expresie a Dao. În unele privințe, caligrafia pare o artă legată de pictura chineză, deoarece aceasta folosește, de asemenea, o pensulă și cerneală. Dacă ar fi să o reducem la simplu, totul nu reprezintă decât o practică ce ne permite să trasăm linii pe hârtie într-un anumit fel.
La cel mai înalt nivel, caligrafia este arta de a exprima înțelegerea interioară. Liniile create de un caligraf sunt cunoscute ca personaje și fiecare reprezintă simbolic o idee sau chiar o parte a unei idei. Aceste linii sunt alternativa Asiei la alfabetul occidental.
Sursa: The World of Chinese